Facebook (FB) lancerede i tirsdags deres ny tiltag FB-Shops, for at hjælpe små butikker til hurtigt at kunne kombinere deres offline butik med en online salgskanal. Tiltaget er gratis og butikkerne kan med enkelte tryk få direkte online tilgang til deres publikum både på Instagram og FB. Kunden bestiller direkte via link til butikkens egen hjemmeside, og med tiden vil der komme direkte salg via FB-Shops. Kunderne kan ydermere få direkte kontakt med butikkerne via WhatsApp, Messenger eller Instagram direct, hvor de kan chatte, få support, tracke forsendelser og meget mere. FB-Shops er som opstart kun lanceret i USA.
Konceptet skal ses som et modtræk til Amazon, der i sidste uge som modtræk til Covid-19 indgik et samarbejde med Vogue og CFDA, hvor de lancere en fælles butik ’Common threads’ specielt for designere så de kan nå deres kunder direkte.
Hvis du vil have mere indsigt i nye forretningsmodeller se her, du kan kontakte undertegnede eller deltag på EU-projektet ’Digital Ledelseskultur’ her.