Digital transformation med kunden i fokus bevarer arbejdspladser
Når jeg gennem mit Master studie sidder sammen med Små- og mellemstore virksomheder og taler omkring digitalisering og digital transformation, har folk ofte det samme forbehold hver gang – digital transformation er kun fordi virksomhederne vil sparer arbejdskraft og tjene flere penge. Og hvad skal det nu være godt for, som det ikke var nok at Google skal vide alt omkring vores færden…
Det er dog ikke den entydige sandhed at digital transformation sparer arbejdspladser væk
McDonald’s modbeviser tesen om at digitalisering fjerner arbejdspladser, men tværtimod tilskynder til flere jobs for at give en bedre kundeoplevelse.
Hos McDonald’s har man indført et nyt koncept Made For You (MFY), der består i at kasserne er flyttet ud foran i restauranten og er omdannet til en elektronisk kiosk, hvor kunderne selv kan bestille deres mad.
I folkemunde ville det være for at ansætte mindre personale, når man nu fjerner ekspedienterne ved kassen, og i stedet sætter kiosker op for at kunderne kan betjene dem selv.
Dette har god ikke været tilfældet for McDonald’s, da man har fastholdt samme antal medarbejdere i restauranterne, til trods for at man har flyttet kasserne og lavet elektronisk bestilling ved kioskerne.
I overgangen til det nye ’MFY’ system har man trænet og ’omskolet’ medarbejderne til at gå fra at stå bag kasserne, til at gå ude i for området for at dels hjælpe kunderne med bestillingerne i opstarten, samt at sikre en bedre service ved at være tilstede når kunderne har spørgsmål eller sørge for at området holdes rent og indbydende.
Digital transformation kræver forandringsledelse
En digitaltransformation koster penge og tålmodighed for at sikre at alle medarbejdere er med ombord på projektet. McDonald’s restauranterne sørgede for at alle var klar til forandringerne, dels ved at sende medarbejderne til optræning i allerede konverterede restauranter, samt ved at sikre at der var flere medarbejdere på arbejde end nødvendigt, når man indførte den nye teknologi i arbejdsrutinerne.
Hermed sikrede restauranten at medarbejderne havde tid til at forklare kunderne hvad det var de var vidne til med de nye kiosker samt at alle kunne dække hinanden ind hvis der skete noget uforudset.
Ikke alle medarbejdere ønsker forandring
Selv om McDonald’s restauranterne har forsøgt at fastholde og uddanne de tidligere medarbejdere, så har nogle restauranter desværre mistet en del af personalet i overgangen fra Grill Direct – burgerne lå klar til kunderne kom, over til ’MFY’, hvor burgerne bliver produceret, når bestillingen er indtastet på kiosken.
Dette er desværre ofte et udtryk for at vi som mennesker gerne vil have forandringer, men ikke altid ønsker at ændre vores adfærd, og derfor søger andre steder hen når vi udsat for helt nye forandringer der både påvirker medarbejdernes normale rutiner, samt også for kunderne der skal lære noget nyt.
Fordelene ved overgang til MFY har været at produktionstiden er gået væsentligt ned til fra bestilling til levering af madoplevelsen for kunden, samtidigt med at madspildet er formindsket.
Så den digitale transformation har ikke kun medført fastholdelse af medarbejdere, højere salg til kunderne, men også mindre madspild, hvilket gavner miljøet.
Det skal dog siges, at de kunder der stadig ønsker personlig betjening, stadig kan gå hen til kassen og bestille deres mad som de plejer, hvis de ikke ønsker at anvende den nye teknologi – så ikke alt er forandret bare fordi man har implementeret en digital transformation.